Wil je van je Volkswagen T5 of T6 een volwaardige camper maken? Dan is een slaaphefdak een van de meest waardevolle upgrades die je kunt doen. Het zorgt voor extra slaapruimte, meer licht en ventilatie én het geeft je bus meteen dat typische campergevoel. In deze uitgebreide handleiding leg ik stap voor stap uit hoe je een SCA slaaphefdak zelf kan monteren. Van voorbereiding tot verlijmen: alles komt aan bod – inclusief RDW- en Belastingdienst-eisen.
Waarom een slaaphefdak?
Een slaaphefdak is niet alleen praktisch – het is in veel gevallen essentieel. Wie gebruik wil maken van het voordelige campertarief bij de Belastingdienst, moet voldoen aan een minimale stahoogte van 170 cm. Zonder hefdak lukt dat niet in een VW Transporter. Daarnaast voldoe je met een slaaphefdak direct aan de minimale bedlengte van 180 cm, doordat je bovenin in de lengte van de bus kunt slapen. Dat scheelt ruimte én geeft je meer vrijheid bij het indelen van je interieur.
NOTE* Dit stappenplan is gebaseerd op de officiële installatie-instructies van SCA, aangevuld met praktische tips.
NOTE* Deze blog is om een beeld te geven van het monteren van een hefdak. Volg voor de montage de officiële handleiding.
NOTE* Dit is een technisch project waarbij je het dak van je bus gaat uitzagen. Zorg dat je zeker weet wat je doet.
Voordelen van een SCA hefdak?
SCA is een Duits merk dat bekendstaat om zijn kwaliteit, degelijkheid en goede pasvorm op onder andere de Volkswagen T5 en T6. Er zijn echter meer kwalitatieve merken hefdaken op de markt voor deze busjes, waaronder het populaire merk Reimo. De twee belangrijkste redenen waarom ik echter voor een hefdak van SCA heb gekozen is vanwege de mogelijkheid om het hefdak zelf op mijn VW T6 te monteren (bij Reimo hefdaken mag dit niet) en dat het hefdak rijdend een twee keer zo hoge daklast heeft. Het SCA slaaphefdak wat ik heb (194) heeft een geteste daklast van maar liefst 70 kg. Die van Reimo is 35 kg. Dit geeft je de mogelijkheid om een imperiaal op het hefdak te monteren en extra spullen mee te nemen. Denk aan een surfplank, kajak of koffer met daarin bijvoorbeeld vieze wandelschoenen, natte walstroomkabel of waterslang. Spullen die misschien fijner zijn om buiten de bus op te bergen. De combinatie imperiaal + spullen is vaak net te veel voor een daklast van maximaal 35 kg. Vandaar dat een Reimo hefdak minder geschikt is als je ook spullen op het dak wil meenemen. Voor SCA hefdaken zijn daardoor ook verschillende dakdragers en dakrekken te koop. Onder andere Frontrunner verkoopt een dakrek speciaal voor SCA hefdaken.
Zelf een SCA hefdak monteren op een VW T5/T6 Camper
Voordat we naar het definitieve stappenplan gaan is het goed om nog even te benadrukken dat deze blog specifiek gaat over het monteren van een SCA slaaphefdak type 194 (voorkant gaat omhoog) en type 195 (achterkant gaat omhoog), geplaatst op een VW T6 korte wielbasis (L1). Dit type hefdak is ook geschikt voor de VW T5 met een korte wielbasis. Ik verwacht dat het stappenplan hetzelfde of grotendeels vergelijkbaar is voor bijvoorbeeld SCA hefdaken voor de VW T5 en T6 met een lange wielbasis (lengte 2), en mogelijk zelfs andere bussen. Ik kan dit echter niet met 100% zekerheid zeggen. Zorg er dus altijd voor dat je een actuele en officiële SCA handleiding hebt als je zelf een hefdak gaat monteren.
Stap 1: Benodigdheden
Zelf een slaaphefdak monteren op een camper is een technisch project. Lees daarom goed de handleiding, neem de tijd, werk nauwkeurig en zorg dat je de juiste spullen in huis hebt. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk. Hieronder daarom alle benodigdheden voor het monteren van een SCA slaaphefdak:
-
✅ SCA slaaphefdak incl. verstevingsframe (type 194 voor voorkant omhoog of 195 voor achterkant omhoog)
- ✅ Multitool + metaalzaagblad
-
✅ Popnageltang (elektrisch of pneumatisch)
- ✅ M6 (machine-) tap
-
✅ Sika 205 reiniger + Primer 206 G+P (beide 1 stuk)
-
✅ Sikaflex 221 & 252 (koop ruim in: 4 à 5 stuks per Sikaflex)
-
✅ Rubberen spatel / kitvinger / voegstrijker
- ✅ Schuurpapier
- ✅ Steun om het dak open te zetten
-
✅ Beschermfolie en afplaktape
-
✅ Karton en/of houten platen voor interieurbescherming
Stap 2: Interieur strippen en bus beschermen
Verwijder de hemelbekleding, zonnekleppen en eventuele isolatiepanelen. Dek de vloer af met karton of multiplex om de bodem of campervloer (mocht je die al gelegd hebben) te beschermen tegen vuil, lijmresten en metaalslijpsel. Zorg dat je de kabelboom rondom het dak voorzichtig losmaakt en goed uit de weg hangt. Plak ramen en openingen af met folie of tape om spaanders buiten te houden. Binnenin kun je een ruime zone rondom de toekomstige uitsnede extra afdekken. Dek ook de buitenkant van de bus zoveel mogelijk af, bijvoorbeeld met plastic folie. Zo voorkom je dat metaalslijpsel van het zagen op de carrosserie van de bus terechtkomt en het later gaat roesten.
Stap 3: Het dak uitzagen
Gebruik de bijgeleverde tekening om de uitsnede voor het hefdak nauwkeurig af te tekenen. Neem hier goed de tijd voor en meet liever 10 x te veel dan één keer te weinig. Een te groot gezaagd gat kan je namelijk niet ongedaan maken. Boor daarna de hoeken met een 12 mm boor en zaag het gat voorzichtig uit met een decoupeerzaag voorzien van een metaalzaagblad. Klem het uit te zagen stuk goed vast om te voorkomen dat het gaat klapperen tijdens het zagen of naar binnen valt als je klaar bent. Zaag in eerste instantie alleen het dak uit en niet de horizontale steunen eronder zodat het dak er op blijft liggen. De delen waar de horizontale steunen onder zitten kun je doorzagen met een multitool. Verwijder na het zagen van het dak de dakversterking – let goed op dat je geen kabels beschadigt door dit eventueel met iemand binnen te coördineren. Verwijder hierna het deel van de steunen onder het dak volgens tekening met een multitool. Mogelijk moet je ook een steun van de hemelbekleding weghalen, dit blijkt tijdens het passen van het verstevigingsframe in de volgende stap.
Stap 4: Verstevigingsframe plaatsen
Plaats het verstevigingsframe tijdelijk in de opening en zet deze vast met lijmklemmen. Boor nu om de 20 cm gaten van 5 mm door het dak en het frame, hier gaan later de popnagels doorheen. Verwijder het frame weer, ontbraam alle gaten en behandel ze met primer 206 G+P. Ontvet vervolgens alle contactvlakken van het dak en frame met Sika 205 en Primer 206 G+P. Breng vervolgens Sikaflex 221 aan op het frame en plaats deze definitief terug. Je kunt het nauwkeurig op de juiste plaats brengen door met een aantal popnagels de gaten uit te lijnen, klem het daarna weer vast met lijmklemmen. Hierna zet je het frame vast met popnagels en bevestigingsplaten onder het frame. Het is aan te raden om een elektrische of pneumatische popnageltang te gebruiken. Het zijn een groot aantal popnagels en door dit niet met de hand te doen gaat het ook nauwkeuriger en sneller. Als alle popnagels vast zitten kun je nog de kit nalopen en afstrijken of aanvullen waar nodig.
Stap 5: Dak monteren en verlijmen
Zet het complete dak op de bus, open het (deels) en positioneer het netjes. Controleer de uitlijning met de voorruit en regengoten om ervoor te zorgen dat het hefdak precies goed ligt en aansluit. Het is mogelijk dat je het dak met een frees wat bij wil/moet werken om een perfecte aansluiting te krijgen, met name rondom de spoiler. Tape nu rondom het hefdak af ter bescherming van de kit. Haal het hefdak daarna weer weg om de contactvlakken te reinigen met Sika 205, licht op te schuren en te behandelen met 206 G+P primer. Breng daarna Sikaflex 252 aan op het dak, controleer de tekening in de handleiding op waar er kit aangebracht moet worden en plaats het hefdak opnieuw op zijn plek. Trek de spoiler van het hefdak met een spanband tegen de cabine en zet het binnenin vast op het frame met lijmklemmen. Zo zorg je ervoor dat de kit goed verdeeld wordt en het hefdak goed contact maakt met de carrosserie. Het hefdak zelf ‘drijft’ als het ware in de kit, daarom is het van belang dat dit op de juiste manier aangebracht en vastgezet wordt. Laat de lijm daarna 48 uur drogen voor je weer verder gaat.
Stap 6: Afwerking
Na het drogen van de lijm verwijder je de klemmen en werk je de naden rondom af met Sikaflex 221. Bevestig vervolgens de gasveren aan de zijkanten en achterkant – let op dat de zuigerstangen naar beneden wijzen wanneer geopend. Monteer daarna het lattenbodem en de bijbehorende gasveren voor het bed.
Stap 7: Sluitmechanisme monteren en instellen
Monteer het interlock-mechanisme door de gaten af te tekenen en hier een M6 schroefdraad in te tappen. Bepaal de hoogte zodanig dat de sluiting dicht kan en het dak goed sluit zonder heel veel kracht te zetten, je moet het dak ‘in de rubbers trekken’. Bevestig als laatste de ClickLock veiligheidssluiting om ongewenst openklappen tijdens het rijden te voorkomen.
RDW-keuring en Belastingdienst
Met een slaaphefdak voldoe je zowel aan de afmetingseisen voor een bed als de stahoogte. Dit geldt zowel voor de keuring van bus naar camper bij de RDW als voor het aanvragen van het kwarttarief bij de Belastingdienst. Een slaaphefdak lost dus beide eisen in één keer op. Houd er echter rekening mee dat er meer eisen zijn waar je aan moet voldoen voordat je jouw busje kan omkeuren naar camper.
Veelgestelde vragen
Hoeveel kost een SCA hefdak?
De kale prijs van een SCA slaaphefdak (geen gewoon hefdak dus) is ongeveer €5500 – €6000, afhankelijk van bij wie je het koopt. Dit betreft het slaaphefdak zonder transport en montage. Het hefdak is afkomstig uit Duitsland en wordt vaak op bestelling naar Nederland getransporteerd. De kosten hiervoor bedragen ongeveer €600 – €750, afhankelijk weer van bij welke dealer je het koopt. Je kan het hefdak ook zelf ophalen bij SCA in Duitsland (wij hebben dit gedaan met een grote aanhanger). Vanaf Utrecht is dit ongeveer 6 uur en 15 minuten rijden. Het pakket is ongeveer 2 m breed, 3,2 m lang en 50 cm hoog.
Waar koop ik een SCA hefdak in Nederland?
Als particulier kan je het (slaap)hefdak niet rechtstreeks bij SCA bestellen. Dit gaat altijd via een dealer, van wie je ook de officiële handleiding krijgt als je besluit om het hefdak zelf te monteren. Voor actuele dealers van SCA hefdaken in Nederland, kan je het beste even Googlen op SCA (slaap)hefdak VW T5 of T6.
Mag ik het hefdak zelf plaatsen of moet een gecertificeerd bedrijf dat doen?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Reimo, die alleen door zakelijke klanten verkocht en gemonteerd mogen worden, mag een SCA hefdak wel zelf gemonteerd worden.
Hoe lang ben je bezig met de montage?
Professionals zijn vaak zo’n 3 dagen bezig, inclusief droogtijd van de lijm. Zonder ervaring zou ik zelf uitgaan van in ieder geval het dubbele. Dit geeft je ook de mogelijkheid om op een rustig tempo je bus af te plakken, het dak uit te meten en te zagen etc. Mocht je ergens een externe ruimte gebruiken voor het monteren van het hefdak, zorg er dan voor dat je deze ongeveer één week tot je beschikking hebt. Zo weet je zeker dat je alle tijd kan nemen om het hefdak op de juiste manier te monteren.
Is dit project geschikt voor een beginnende klusser?
Niet echt. Je hoeft geen ervaring te hebben met het installeren van hefdaken, maar het is wel een technisch project waarbij je geen fouten mag maken. Je moet tenslotte een gat in het dak zagen, een verstevigingsframe monteren en het hefdak lijmen. Dit vergt technisch inzicht en je moet nauwkeuring werken om fouten te voorkomen. Een te groot gezaagd gat bijvoorbeeld kan je tenslotte niet ongedaan maken, maar je wilt ook niet dat het dak lek is of dat het loslaat tijdens het rijden omdat je het toch niet op de juiste manier hebt vastgezet. Met andere woorden: je hoeft geen professional te zijn om zelf een hefdak op je camper te monteren, maar je moet wel echt weten wat je doet om schade, lekkages of erger nog te voorkomen. Daarnaast heb je goed gereedschap nodig en is het dak te groot en zwaar om met twee personen op de camper te tillen. Je hebt in totaal drie tot vier sterke mensen nodig die veilig het hefdak kunnen tillen, positioneren en plaatsen of minder mensen als je de beschikking heft over een takel of hefarm.
Kan er een dakrek of dakkoffer op een SCA hefdak?
Ja! SCA hefdaken hebben een geteste daklast van maar liefst 70 kg (type 194). Let er wel op dat je dit gelijkmatig verdeelt en kiest voor een geschikt dakrek of geschikte dakdragers. Onder andere Frontrunner verkoopt een dakrek dat speciaal is ontworpen voor een SCA hefdak op VW Transporters.
Is SCA beter dan Reimo?
Beide merken zijn van hoge kwaliteit. Een SCA hefdak is wel duurder dan Reimo, maar deze mag je dan wel zelf plaatsen en het voordeel is dat de daklast twee keer zo hoog is. Je kan daardoor makkelijker ook spullen op het dak meenemen. Denk aan een surfplank of een dakkoffer met spullen.
Dit artikel bevat een affiliate link. Lees hier meer over in de disclaimer.